Coober Pedy naar Erldunda

29 april 2016 - Erldunda, Australië

Gisteravond weinig meer te beleven in Coober Pedy dus maar op tijd naar ons nestje. Het douchen was wat kort,  Ausd 0,20 voor 2 minuten douchen. Voor sommige mensen is dat zo kort dat ze met 4 muntjes richting de douche gaan maar met 6 muntjes terug komen. Het apparaat gaf oneindig warm water, ja dan heb je tijd genoeg.
Het was wel heerlijk warm. Zo warm dat we s'nachts nog maar eens alle dekens van ons af hebben gedaan.
Vanochtend op tijd wakker, de eersten vertrokken al rond 06:30u amper licht. Na nog even heerlijk liggen uiteindelijk er toch maar af en de gebruikelijke onderhoudsbezigheden.
Na ontbijt het besluit genomen om gewoon richting Erldunda te reizen en te zien waar we zouden ovenachten. Een pittige rit, lange afstand rond de 470 km. Een paar keer gestopt voor een bakkie en de lunch maar uiteindelijk uitgekomen in Erldunda. De stops onderweg, freecampings of restarea's waren van dien aard dat we besloten door te rijden. We gingen weg bij 21,5 graad en bij aankomst gaf de thermometer 29,5 graden aan.
Tijdens de rit zijn we de, volgens de Australische statistieken, de warmste plaats van Australië gepasseerd, Marla, klopt niets van. Was maar 23 graden. Maar wel heerlijk koffie daar.
Ook zijn we de staatsgrens Northern Territoiria gepasseerd, geen paspoortcontrole maar wel de vraag om weer alles aan zaden, groenten en fruit achter te laten. Heel apart maar vrij snel na het passeren van de grens lijkt er een verandering van aardbolstoffering aanwezig. Anders, meer gras en afwisselender. Dit terwijl we nog niet op de helft van de weg van Adelaide naar Darwin zijn.
De camping voldoet geheel aan de wensen van Carla, er is gras. Dus heerlijk zitten. Maar ook het feit dat je van je af kan kijken. Nu even genieten van de omgeving en straks heerlijk eten. Lam!
Het eten gedaan en afgewassen, voor het eerst met koud water, alsnog in de camper water warm gemaakt en afgewassen.
Het water dat hier wordt gebruikt is grondwater, er staat nergens dat je het niet kunt drinken maar wel de verwijzing naar het tankstation annex hotelreceptie, annex motelreceptie, annex camping, annex, backpackersreceptie, dat je daar bronwater kunt scoren. Dus maar minimaal water van hier gebruiken.
Heerlijke temperatuur, korte broek en T-shirt respectievelijk zomerjurkje met weinig meer aan. O ja tot zonsondergang iets tegen de vliegen, ze zijn op zoek naar vocht uit oren, ogen en mond of wondjes.
Gisteren wezen kijken bij de breakaways nou ik had wel tien vliegen op een wondje. Parasieten zijn het. Vandaag maar gezichtsnetjes gekocht, ze blijken in Uluru nog agressiever te zijn dus; Voorbereiden! Want de spuitbussen met gif blijken minder effectief dan de eerste dagen deed geloven. En alles wat je daarna aanpakt begint te branden, lijkt midalgan wel, u snapt het waarschijnlijk wel.

Straks nog even via de wifi van het tankstation alles op reislogger zetten zodat iedereen weer weet dat het goed gaat en dat we de komende dagen waarschijnlijk ook niet via telefoon of internet bereikbaar zijn. Weer vertrouwen op Reuters dus.

1. Trudy:
    29 april 2016
    Wart een ervaringen. Toch weld heel bijzonder, he!
    Nog geen hoed met kurken gekocht?
  2. Freek en Alie:
    29 april 2016
    Hoog tijd voor berichtje van onze kant. Genieten steeds weer van jullie reisverslag. Tjonge,wat een belevenis allemaal! Al heel wat kilometers afgelegd. Geniet er nog maar lekker van. Gr.