Ulara naar Erldunda

1 mei 2016 - Erldunda, Australië

En weer wakker geworden vanochtend. Wat we merken is dat we elke nacht regelmatig wakker worden en daarna al dan niet snel weer in slaap vallen. Als gevolg daarvan denken we dat we niet echt goed uitgeslapen zijn en dat we gedurende de reis dit meer en meer de gevolgen van ondervinden.
Al met al hebben we heel veel plezier samen, dus dat zit wel goed. Maar toch de reis geeft vele indrukken op een dag dus die moeten weer netjes opgestapeld worden in je brein.
Als eerste zijn we vanochtend naar de Uluru geweest een ontzettend imponerend fenomeen. Een monoliete steensoort.
In de vorige eeuw is de berg ontdekt door wederom Ernest Giles, een Europeaan.
Een jaar later door, William Gosse met een Afghaanse kameeldrijver en deze heeft de berg Ayers rock genoemd. Naar Henry Ayers, de toenmalig president van South-Australia.
De aboriginals kenden deze berg al eeuwen en gaven de berg de volgende betekenis; boven op de berg woont ons opper schepperswezen. Dus toen al die toeristen de berg opklommen zagen zij dat met lede ogen aan.
Uiteindelijk werd in 1985  Ayers Rock teruggegeven aan de aboriginals. Zij gaven de berg direct weer de naam Uluru terug. Daarnaast verhuurden zij de rots als nationaal park. Zij ontvangen 20% van de entreegelden en €60.000 per jaar voor het gebruik ervan.

Overigens is het resort waar we het gisteren over hadden geopend in 1984.
Naast het park is een vliegveld gebouwd waar vliegtuigen van Quantas uit Sidney, Perth en Cairns landen om de toeristen aan te leverenen weer af te voeren.
Vanochtend zijn we ook nog naar het bezoekerscentrum van het park geweest. Hier is veel terug te zien van de historie, via film met verhalen van aboriginals die zich iets herinnerden van de komst van de blanken het inzettende toerisme en de teruggave van het park aan de aboriginals. Maar ook door  tentoonstellen van werktuigen, kunst en foto's wordt een impressie gegeven van de aboriginals cultuur en herkomst.

Na de rondgang om de rots zij we nog even waste water wezen lozen en daarna doorgereden richting Erldunda. Dit keer helaas geen dromedarissen of koeien, het was zondag, dus misschien van daar.
Op de camping in Erldunda aangekomen een plekje gezocht, bakkje koffie en aansluitend weer eens gehobbeld. Heerlijk weer.
De was gedaan, onderbroeken waren bijna op en ja dan is het uittellen hoeveel dagen hebben we nog. Dus aan de was.
Straks even wat eten bij het tankstation, u weet wel; annex.......
Morgen richting Alice Springs. De groene oase van centraal Australie.

1. Zusje:
    1 mei 2016
    Dromedaris en koe naar de kerk, des te meer ruimte voor jullie.
    Leuk om de verhalen met de extra info te lezen, geeft meer een beeld van waar je bent qua geschiedenis.
  2. Trudy:
    1 mei 2016
    Zo leer je nog eens wat geschiedenis ook.
  3. Martin:
    Beste jaar ever... 1984
  4. Jenny stolte:
    1 mei 2016
    Vandaag alle foto's als diashow bekeken. Wat een afwisseling in landschappen. Ik kan me voorstellen dat je amper aan tijd hebt om alle indrukken op te slaan en te verwerken. Maar dit mooie boek dat jullie samen maken met verhalen en foto's zal zeker helpen .
  5. 1 mei 2016
    Hai dat is weer heel veel nieuws van wat we niet allemaal in school leerden maar heel erg interessant . Dat je soms wakker wordt kunnen we ons wel voorstellen zou het kunnen jullie een beetje moe worden?
    maar we vinden het heel fijn dat jullie het aan doorgeven!
    groetjes en liefs.P.en Ma.