Verblijf in Sydney

8 mei 2016 - Sydney, Australië

Gisteravond met een heerlijk gevoel in slaap gevallen. Gelukkig een zacht matras want ik had geen blauwe plekken vanochtend. Viel helemaal mee. Alhoewel het voor de zondagochtend wel weer op tijd was. Om 07:30 ging de wekker en hopla er uit. Douchen ontbijten en rond 09:00 richting de haven voor de rondvaart om 14:15. Via een toeristische route die liep via de vele parken en interessante gebouwen zijn we vertrokken. In Sydney staan veel mooie en oudere gebouwen. Daarnaast is er veel nieuw bijgebouwd maar toch met de nodige aandacht voor de oudheid. Oud past hier best goed in nieuwbouw. Er netjes omheen of helemaal geïntegreerd.
Veel foto's geschoten van gevels en standbeelden. Onder andere kapitein Cook, hij was toch een van de grotere zeelieden en ontdekker van deze kant van Australië. Ook is in Sydney veel beeldige  belangstelling voor het Engelse koningshuis. Hier zaten in eerste instantie de over-all vertegenwoordigers van Engeland dat zie je hier aan de hand van de gebouwen en waarvoor ze dienden komt helemaal naar voren.
Al gelang komen we dichterbij de haven. De haven van Sydney is eigenlijk een diepe riviermonding van de oceaan. Het lijkt wel 4-5 km diep. De binnenstad van Sydney ligt dus behoorlijk ver van de oceaan af. Via het palacepark komen we bij het Operahouse. Dit is een imposant gebouw. De architect, Jorn Utzen, zou inspiratie voor het gebouw hebben gevonden in  sinaasappelschillen maar hierdoor kon hij ook zijn voorliefde voor zeilen naar voren brengen.
Bij dit gebouw zijn links van het gebouw veel restaurants aanwezig. Gezien de locatie was de prijs voor een bakkie erg laag. Althans voor Nederlandse begrippen. En natuurlijk erg druk. Maar wel gezellig.
De man die we gisteren spraken op het vliegveld gaf al aan dat het havencentrum van Sydney, Darling Harbour genaamd, erg leuk was om te verblijven. De man had helemaal gelijk. Ondanks dat dit een miljoenenstad is heb je totaal niet het gevoel dat je in een stad bent. In vergelijking met Melbourne is Sydney een rustige open en minder massale stad. Hier hadden we beiden een positief gevoel.
Uiteindelijk een tijdje heerlijk rondgekeken in de haven. Het was een komen en gaan van veerboten naar allerlei punten in Sydney vanwaar je je kan verplaatsen. Zowel voor toeristen als voor forensen van de stad. Duizenden per dag. Ondanks het af en aan varen van boten lijkt het goed geregisseerd.
Uiteindelijk kwam de driemaster, een voormalig Noors schip uit 1923, de instapplek innemen. Na het aanleggen wat al erg leuk was om te zien was, mochten we aan boord. We zijn uitgevaren en hebben een lunch genuttigd aan boord van het schip. Dit uitje was een geschenk wat Carla heeft ontvangen van een zakenrelatie i.v.m. haar afscheid. Een heel leuke geste. En zeer gewaardeerd.
Na de tocht en het afmeren van het schip zijn we afgestapt en weer een bakkie genuttigd bij het operagebouw. Uiteindelijk rustig richting hotel en na het boeken van de shuttlebus naar het vliegveld morgen naar de Japanner voor sushi. Erg lekker en maagvullend.
Nu weer op de kamer en voorbereiden voor de nacht. Nog een nachtje en dan gaan we weer naar huis. We vertrekken om 14:05 vanaf Sydney en stappen over in Hong Kong daarna richting Amsterdam.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Zusje:
    8 mei 2016
    Ondanks dat je op n andere manier (zonder camper) Australië ziet, klinkt ook dit weer interessant. Welterusten voor straks, goede reis naar Hong Kong en Amsterdam!
  2. Trudy:
    8 mei 2016
    Hey, wishing you good and uneventful flights. Much love from us!
  3. Anke en Wiebe:
    8 mei 2016
    Heerlijk om alle belevenissen te (hebben) gelezen en ook regelmatig herkenning voor ons. Fijn dat jullie zoveel hebben gedaan en genoten hebben. Worden blijvende herinneringen. We wensen jullie goede terugvluchten en veel gewenning als je weer thuis komt. Hopelijk duurt de jet-lag niet te lang. Groetjes en tot ziens.
  4. 8 mei 2016
    Wat weer een geweldige belevenissen jullie zijn maar bofkonten maar we hebben wel weer meegenoten, alleen al van de prachtige verhalen.
    We hopen dat de reis weer goed mag bevallen en dat we elkaar volgende week in goede gezondheid terugzien goede vlucht en behouden thuiskomst. P.en M.
  5. Jenny stolte:
    9 mei 2016
    Bedankt voor de mooie reisverslagen en foto's. Ik heb op afstand mee genoten van jullie reis. Goede vlucht en tot ziens in Nederland
  6. Harry en Janneke:
    9 mei 2016
    Super dat we mee mochten reizen via jullie verhalen. Hele goede vlucht terug!