Erldunda naar Alice Springs

2 mei 2016 - Alice Springs, Australië

De laatste etappe voert ons van Erldunda naar Alice Springs. Een afstand van 200 km over de Stuart Highway. Af en toe is er een roadhouse waar je iets kunt eten of drinken en waar een toeristisch punt aan vast is geknoopt. In dit geval een kamelen/dromedarisfarm en een camping.
We hebben 1 dromedaris gezien bij de farm en zij uiteindelijk maar verder gereden.
Een stuk verderop zij we even gestopt voor een bakkie. Blijkt dat er een monument staat voor 2 deelnemers en 2 officials die in 1994 hier tijdens, zoals dat heet, tragisch ongeval zij omgekomen gedurende de Cannonball race. Twee plaquettes de een in het engels en ander in het japans.

Na het bakkie verder gereden met af en toe een neiging een afslag te nemen, maar ben je bij de afslag staat er vaak unseald road 4WD only, ja dan houdt het snel op. De wegen lopen dan ook nog vaak over 40-100 km over gravel. Moet je niet willen voor je nieren en rug volgens mij.

Uiteindelijk zjn we in Alice Springs aangekomen. Toch wel prettig om weer bebouwing en mensen tegen te komen. Via het bezoekers informatiecentrum aan een paar interessante adressen voor de komende dagen gekomen.
We staan hier vandaag tot en met 7 mei in de ochtend. Dan moeten we ONZE camper inleveren.

Daarna even een bammetje gehaald bij de Subway en een koffie bij een zaakje twee deuren verder. Grappig was dat de ordertaker van de koffie naar mijn naam vroeg; Klaas. Zie ik een naam opdoemen; Clash. Ok zullen mijn ouders blij mee zijn.  Ach ja, als de koffie maar komt.
Maakt allemaal niet uit allemaal en dan op het zelfde terras voor de 4 etablissementen.

Richting de camping gegaan en ingeboekt. Nu heerlijk op ons nieuwe stekkie en genieten van het prettige weer.

Nog even wat weetjes over de Staurt Highway waar we vanuit het Zuiden richting centraal Australië 1221 km hebben gereisd.
John Mc Douall Stuart leidde de eerste expeditie in 1862 vanuit het Zuiden via het centrum van Australië naar het Noorden om het land in kaart te brengen voor de toekomstige nederzettingen voor de blanke bezitters van het land. De Stuart Highway is op basis van zijn verdiensten hiervoor dan ook naar hem vernoemd.

Dan Alice Springs weetjes.
Na John McDouall Stuart zijn er nog een aantal expedities uitgevoerd om een telegraafkabel vanuit Darwin te laten doorlopen naar Adelaide. Er was namelijk al een onderwater telegraaf verbinding met Java. Hierdoor zou Australië contact kunnen onderhouden met de rest van de wereld op telegraaf gebied.
Tijdens de expedities bleek dat ter hoogte van nu Alice Springs een waterbron was waar een relayeerstation gebouwd zou worden. Dit station, gebouwd naast het watergat, ontvangt het bericht en stuurt deze opnieuw 'vers' door naar het volgende station.
Na later bleek was de bron slechts een watergat wat telkens vol liep wanneer er overdadige regenval was geweest.
Uiteindelijk is in Alice Springs een groot telegraaf station gebouwd. Dit is later deels herbouwd en gepreserveerd als museum.
De telegraaf verbinding is uiteindelijk gereedgekomen in 1872.
De stad is verder explosief gegroeid tijdens de goldrush na de ontdekking, in 1887, van goud 100 km ten Oosten van de stad.
Ook hier kwamen de Afghaanse kamelendrijvers met hun woestijnschepen voor de aanvoer van broodnodige materialen en voedsel. Zij deden dit vanuit Oodnadatta ten Noorden van Coober Pedy.
Deze kamelendrijvers worden ook hier nog altijd gezien als de ruggengraat van de economie van die tijd. Men heeft dan ook nog steeds een grote historische schuld bij de drijvers van toen.
In 1929 is de spoorlijn tussen Adelaide en Alice Springs gereedgekomen en heeft de lijn, zoals in een eerder verslag, de kamelen en hun drijvers overbodig gemaakt.
Pas vanaf, let wel, 2004 is de spoorlijn van Alice Springs tot aan Darwin aangelegd.
Tot 1933 heette Alice Springs Stuart en het telegraaf station Alice Springs. Dit leidde tot veel verwarring bij veel mensen in Adelaide en waarna in dat jaar de naam voor zowel het station als de stad Alice Spring gold.

1. Trudy:
    2 mei 2016
    Sta er vandaag bij stilt dat Afghanen zo ver reisden. Eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Afghanistan is in mijn niet een land dat internationaal veel aan de weg heeft getimmerd. Toch weer interessant.
    Nou, geniet van de laatste week!!!
  2. Martin:
    De opium verplaatst zich natuurlijk niet vanzelf naar Australië. :p
  3. 2 mei 2016
    Zo leer je nog eens wat over overzeese gebieden, wat leuk is om dat allemaal te weten als je daar met vakantie was, we moeten dit alles maar in een boek vast houden. Het is leuk om dit te weten. Dus jullie gaan nu echt vakantie vieren, goed zo !! Veel plezier! Pa en Ma.H.V.
  4. Zusje:
    2 mei 2016
    Hoop dat jullie kunnen wennen: 5 dagen op dezelfde plek! Afzien.
    Wat is de temperatuur daar?
  5. Anja:
    2 mei 2016
    Even tijd voor een adempauze?! Alle indrukken even laten bezinken lijkt mij. Geniet ervan!
  6. F en h:
    2 mei 2016
    Wij zaten ons ook al af te vragen of het niet prachtig zou zijn om alles te bundelen !
    Het is een compleet reis verhaal . Knap dat je dit zo vol hebt gehouden.
    Nou geniet van de rust ! veel liefs uit eeserveen