Stadswandeling Alice Springs

4 mei 2016 - Alice Springs, Australië

Vandaag heerlijk op tijd het bed uit. Ochtendsport gedaan, ruim 5 km tempo training en aansluitend ontbeten en gedoucht.
Daarna in de auto om ons te melden voor de stadswandeling bij het bezoekerscentrum van AS. Netjes op tijd gemeld en samen met nog 3 anderen hangend aan de lippen van de gids van alles gehoord over de stad.
Er staan op verschillende plaatsen in AS gumtree bomen (een eucalyptus soort, 1 van de vele soorten) staan. Deze bomen hebben vanuit de Aboriginals gedachte een grote betekenis. Er zijn zelfs bij  gebouwen nissen gebouwd om de boom de ruimte te geven. Het bijzondere van deze bomen is dat ze, al naar gelang de water toevoer, takken laten afsterven om uiteindelijk als boom te overleven.
Er is weinig water aan de oppervlakte in AS. Veel waterkanalen lopen onder de grond door van en naar grote waterholes
De Todd rivier is op de kaart weergegeven als waterhoudend, echter maximaal 2 keer per jaar staat hij vol. Dit gebeurd na hevige regenval in de zomer. Het vullen kan binnen een half uur en het leeglopen duurt vaak enkele dagen. Let wel de oevers van deze rivier liggen ongeveer 100-120 meter uit elkaar. De doorgaande weg vanuit het centrum die door de rivieroever loopt kan dan ook met een slagboom worden afgesloten.
In augustus wordt hier de Henley-on-Todd-regatta race gehouden, deze race is een parodie op de Cambrigde-Oxford  (privé scholen) regatta race op de Thems. Er zijn boten en roeispanen die gebruikt worden terwijl de Toddrivier droog staat. De bodems zijn uit de boten gesloopt en de roeispanen zijn ernstig ingekort. De race gaat over een paar honderd meter. De race wordt afgelast wanneer de rivier gevuld is met water. Net zoals de Pineapple en de Banana over de top dingen die eigenlijk laten zien hoe bespottelijk sommige dingen en gedachten van mensen zijn.

Gisteren hebben we al aangegeven dat ds John Flynn hier op handen gedragen wordt. Hij is hier begraven maar tijdens zijn leven heeft hij veel goede dingen gedaan voor de outback en moeilijk bereikbare omgevingen. In AS heeft hij een eerste hospitaal laten bouwen en opgezet. Daarnaast heeft hij een medewerker een telegraaf laten ontwikkelen die door zelf te trappen de energie opwekte om te gebruiken. Enigszins vergelijkbaar met de verlichting in huizen in oorlogstijd, een fiets met dynamo en een paar lampjes. Ook heeft hij als eerste passieve airco ontwikkeld. Warme lucht transporteren onder het gebouw door waar het door natte kleden gekoeld kan worden en uiteindelijk weer aan de andere kant van het gebouw omhoog komt. Uiterst efficiënt.
Daarnaast heeft hij op 13 ander plaatsen soortgelijke hospitalen laten bouwen zodat de zorg bereikbaarder was. Het hospitaal is het oudste nog bestaande gebouw in AS.

Ook ging de tocht langs de oude gevangenis, hier werden de eerste Aboriginals gevangen gehouden i.v.m. doden van koeien. Nu heeft AS net als elk grotere stad een eigen gevangenis, net buiten de stad trouwens.

Daarna zij we vertrokken richting het residencehouse. Northern Territory heeft begin vorige eeuw uit twee verschillende staten bestaan met elk hun eigen overheidsdiensten. Maar na een aantal jaren heeft men van hoger hand aangegeven dat het niets oplevert maar wel geld kostte dus dat de beide territorys weer samengevoegd zouden worden. Toen in 1942 Darwin is gebombardeerd door Japan, overigens met een groter  aantal vliegtuigen dan Pearl Harbor, is Darwin omgezet naar militair terrein. Dat betekende dat alle vrouwen en kinderen en ouderen landinwaarts moesten vertrekken. Ook Is de overheid die zetelde in Darwin verhuisd naar AS. Gedurende de oorlog heeft dit zo geduurd en is gebrui gemaakt van het residencehouse.
AS heeft ook een soort Ronald McDonald huis. Dit is bestemd voor Aboriginals die familie in het grotere hospitaal in AS hebben liggen of wanneer er festiviteiten zijn waarbij men van heel ver komt. Je moet weten dat er nog gebieden zij die binnen een omtrek van 300 km geen hospitaal hebben. Dan is reizen, waarbij het ook nog vaak gravelwegen zijn, niet te doen. Deze huizen worden gerund voor en door Aboriginals, hierdoor kan men altijd in zijn eigen cultuur in AS verblijven.

ANZAC hill. Dit is een heuvel waar alle militairen die zich hebben ingezet voor hun land maar zekere diegene die hun leven hierbij hebben verloren worden geëerd. Dit in een heuvel aan de rand van het centrum van AS. Hier is op anzac day ook een aantal kransen neergelegd. Dit symbool heeft een belangrijke plaats in AS mede gezien de gebeurtenissen na 1942. Vanuit het gehele land zij namelijk nieuwe militairen via AS aangevoerd naar Darwin. 30 treinen per dag vanuit het Oosten, Westen en Zuiden. En 50 karavanen per dag vanuit AS naar Darwin met goederen en personeel.
Hierna kwamen we weer terug in het centrum en werden we losgelaten. Uiteraard hebben we de gids bedankt en zijn een bakkie gaan doen in het winkelcentrum.

Geluncht bij het voormalig telegraafcentrum van AS, heerlijk genoten van de schaduw van de bomen want het is al weer heet.
Daarna even de inleverplaats van de camper bezocht en vernomen dat er veel wordt ingeleverd en maar 3 man personeel is. Dat betekent dus om 07:30u voor het hek liggen zodat we niet de laatsten zullen zij en we de vlucht gaan missen.
Planning; op tijd er uit, bakkie koffie bij McDonalds halen en reeds gekochte bammetjes voor het hek eten.

Terug naar de camping en het zwembad bezocht, ik heb op de spulletjes gelet dus alles is weer mee naar de camper.
Eten koken, aardappels met doppers en wortels en uiteraard lam.
Nu een bakkie en genieten van de heerlijk avond.

1. Zusje:
    4 mei 2016
    Wat n hoop informatie: loopt jullie hoofd niet over?
    Geniet van de laatste dagen!
  2. 4 mei 2016
    wat een wetenswaardigheden maar wel mooi dat je verschillende verhalen mee kunt nemen naar huis om later nog wat van te vertellen.
    We hopen dat jullie kunnen genieten van mooi weer en goed humeur om 10 mei naar je land te kunnen vertrekken met een lekker uitgerust gevoel .Groetjes P.en M.
  3. Jenny stolte:
    5 mei 2016
    Ik realiseer me steeds meer hoe weinig ik weet van Australië en zijn geschiedenis. Erg mooi om daar iets meer over te horen. Geniet van de laatste vakantiedagen in AS en een hele goede terugreis toegewenst