Brisbane/Lawnton

9 april 2016 - Lawnton, Australië

Vannacht een paar keer wakker geweest van pratende mannen. Nu zou je kunnen denken dat Australië onveilig is maar dit waren marktkoopmannen die bezig waren hun kraam en koopwaar, twee meter achter de camper, klaar te zetten voor de markt.
Deze begint om 06:00u in de ochtend. Je houdt het niet voor mogelijk maar dan loopt er nog volk ook. Al met al hebben ze heel zachtjes de markt opgebouwd en houden ze blijkbaar rekening met ons.
Op zich wel apart achter een kraam met handtassen, petjes en kinderspeelgoed wakker worden. Maar het voordeel is dat je na het wassen, scheren en tandenpoetsen (wst) gelijk een vers brood kan kopen op de markt. Om ons een beetje te verwennen ook nog een pond zomerkoninkjes meegenomen.
Na het ontbijt nog een keertje de markt over maar nu i.p.v. een scoringsdrift meer de vermakingsdrift. Welnu ze verkopen er van alles. Nieuw, oud, duur en goedkoop spul. Van sokken tot koelkast en wasmachines.
Tijdens het ontbijt nog eens de dag doorgenomen, what to do?
Eerst naar een uitkijkpunt bij Brisbane van vanwaar je heel Brisbane kunt overzien. Daarna naar een informatiebureau (VVV) om te bezien wat er te doen is in deze grote stad (1,9 miljoen inwoners) is eigenlijk maar net iets groter dan Ommen.
Op naar het uitkijkpunt, geweldig wat een view over Brisbane. Je ziet de rivier Brisbane kronkelen door de stad, het centrum van Brisbane valt eigenlijk alleen echt op door de hoge bebouwing. Verder is alles eigenlijk gewoon laagbouw. Daar een bakkie gedaan en heerlijk ontspannen richting de stad gereden.
Aansluitend aan het bakkie zijn we naar het heiligdom van de koala's gereden. Het Lone Pine Koala Sanctuary (even googelen).
Dit hebben we ingepland, ja ja, omdat we toch de Koala, Kangoeroe, Walibi, Wombat, Dingo en Tasmanian Devil wilden zien voor we Australië verlaten.
Moet gezegd; mooi park alle dieren netjes in hokken en aaibaar voor mensen. Daarnaast werden er duidelijke informatieve voorstellingen gegeven om meer te weten te komen over de herkomst, leefgebieden wijze van overleven of aanpassen en mogelijkheid om ze te laten bestaan.
Zelfs een echte Australische schapenscheerder aan het werk gezien. Veel foto's gemaakt en gefilmd. Nadat we bijna per abuis op een boot waren gestapt die ons zou afzetten in de stad. hij voer niet meer terug naar het park. De auto stond namelijk gewoon in de schaduw bij het park. Dus voorkomen dat we een behoorlijk stuk moesten terug wandelen.
Na een bammetje in de camper Brisbane ingereden. Voor diegene die ook een keertje naar Brisbane wil, personenauto is iets gemakkelijker maar een grote auto lukt.
Je kunt eigenlijk zien dat Brisbane vroeger ruim is opgezet. Eigenlijk is Brisbane een stad die is gesticht omdat Sydney te geciviliseerd werd. De Gouverneur van New South Wales (sir Thomas Brisbane) wilde hier in 1824 een strafkamp oprichten. In 1834 is de strafkolonie verheven tot stad. Een herhaling van zetten dus eigenlijk. Eerst misdadigers uit Engeland en daarna naar Brisbane. Er zijn gewoon een aantal mensen op weggestuurd om een nieuwe plek te vinden. Uiteindelijk zijn de oorspronkelijke bewoners (Aboriginals) min of meer weggejaagd en heeft met een nieuwe stad gesticht. Eerst mochten in een cirkel van 80 km geen vrije kolonisten zich settelen. na ontdekking van vruchtbare gronden in de Darling Downs, ten Westen van Brisbane, is men zich nabij Brisbane alsnog gaan settelen. rond 1842 is de strafkolonie opgeheven. Hier is uiteindelijk de rundvee industrie opgezet die voor NSW decennia lang de ruggengraat is geweest.

Je ziet dat Brisbane niet vanuit een heel klein gehucht is uitgebouwd naar de stad die het nu is. Een paar, voor Nederlandse begrippen, hele grote verkeersknooppunten voeren je op relatief eenvoudige manier door de stad.
Het bezoek aan het informatiecentrum maar afgeblazen, parkeren met een 9 meter lange bus in Brisbane? No way. Dus weer terug naar de camping.
Ja toen was onze spoorzoeker het spoor even bijster. We hebben veel straten in Brisbane gezien maar kwamen er niet uit. Wel mooie oude gebouwen gezien trouwens.
Uiteindelijk nog een keer ingesteld en na een tijdje werd alles opener en kwamen we meer en meer in de buitenwijken. Snel een Aldi gescoord, toch wel goedkoper dan de grote winkelketen hier.
Eindelijk weer terug op de camping en aangegeven dat we nog wel een nachtje wilden blijven.
All right love, no problem. You have payed voor de key that will do for tonight. Right love. Leave the key in the postbox.
Met andere woorden, geen probleem want we hadden nog borg voor de sleutel betaald en of we morgenochtend bij vertrek de sleutel gewoon in de postbus wilden doen.
Zijn we goed en wel terug in het zigeunerkamp komt er ineens een groot kabaal uit de gemeenschapsruimte. Blijkt er een goede doelen concert met live/life muziek met eten te zijn voor iets. Ausd 12,- dus ik weer helemaal voor niets gekookt. Jammer hadden we moeten weten. Nu mijmeren we zachtjes bij muziek van UB40, Elton John een hoop reggea volgens Carla. Die is tenslotte specialist. Heel aparte camping hier.
Verder zijn we weer druk aan het zoeken naar een camping voor morgen. We hebben een handige reisapp gescoord; campermate. Hier staat veel informatie over allerlei zaken die je als reiziger kunt gebruiken. Gaat ons nog wat moois opleveren later.

1. F en h:
    9 april 2016
    Hallo kinders,
    Wij zijn even uit de lucht geweest ( laptop had kuren ) maar alles doet het weer.
    Ik heb even de verslagen tot nog toe doorgelezen maar ga ze later helemaal even goed lezen.Wij hebben wel begrepen dat jullie het gelukkig heel goed naar de zin hebben.
    geniet er van zo veel je kunt!!!!!! Wij genieten mee !

veel liefs uit eeserveen1 Hier schijnt de zon ook !!!
  2. 9 april 2016
    wat weer een mooi verhaal vandaag jullie maken zo wel het een ander
    mee maar het zijn dingen waarbij je je niet hoeft te vervelen,
    nog steeds geen kangoeroe's in het wild gezien?
    komt nog wel...Maar de verhalen vervelen nog niet dus laat maar
    horen Tot morgen,liefs pa en ma.
  3. Freek en Alie:
    9 april 2016
    Weer een mooi reisverslag! Doe je goed Klaas. Mooie hoed ook......Veel plezier nog.