Glenelg naar Crystal Brook

23 april 2016 - Crystal Brook, Australië

Deze dag begonnen met heerlijk snoezelend wakker worden. De zon scheen door de palmbomen naast de camper. Rustig wakker worden en uiteindelijk toch maar er uit. Na het.... ontbeten met een heerlijke bak koffie in de ochtendzon voor de camper. Wat kan het leven vervelend voor je zijn op zo'n moment. Tijdens het eten nog bezoek gehad van Elvis aanhangers, duiven met een vetkuif.
Aansluitend afgewassen in de campkitchen en nog wat spoelwater bijgevuld.
We gaan reizen vandaag, ook staat een bezoek aan Glenelg op het programma. Nadat we ons netjes hebben afgemeld bij de receptie zij we richting centrum Glenelg gereden. Een mooi stadje met zoals eerder benoemd de tramverbinding met Adelaide. Volgens Carla was ik toe aan een knipbeurt, wij op zoek naar een kapper, zien we Kav's barbershop. Zullen we? Ja doen we. Wij naar binnen louche zaakje met een introverte kapper, maar wel met zwier geknipt en de nek uitgeschoren met een mesje. Geen bloed bij te pas gekomen dus zonder verwondingen en dollars minder de zaak verlaten.
Na een bezoek aan het plaatselijke VVV een wandelroute met opmerkelijke punten gewandeld. Eerst het strand op en de pier, of zoals deze hier heet de Jetty, daarna richting een replica van het schip wat de Engelsen hiernaar toe heeft gebracht, de Buffalo, en tenslotte richting de black gum tree die zou zij aangeraakt om dit deel van Australië een naam te geven.
Uiteindelijk de camper weer opgezocht en verder richting Crystel Brook gereden. Nadat we Adelaide achter ons hebben gelaten zag je al snel wat men bedoeld in de boeken dat na Adelaide alles veranderd. Dat klopt als een bus. Je ziet hier duidelijk een afname aan bebouwing, faciliteiten en leven. Groots en wijds dat is het een paar kilometer verderop.
Grote vlaktes die enerzijds worden gebruikt voor verbouwing van graan, met de daarbij behorende grote opslagsilo's maar ook grote grasvlaktes waar schapen grazen en af en toe wat paarden.
Een kilometer of veertig na Adelaide opeens een concentratie van kippenbedrijven. We denken dat we in Nederland grote stallen hebben maar dit overtreft alles. Binneneen straal van 10 kilometer toch wel 7-8 grote bedrijven met meerdere stallen bij elkaar. Dan heb ik het over lengtes van om en nabij de 150 meter en dan drie of vier naast elkaar.
Maar zo snel als je ze ziet zij ze ook weer verdwenen. Vanuit de grote valleien kijk je uit naar de grote flauw oplopende heuvel met daarop: windmolens. Wel 50-60 bij elkaar. Je ziet overigens in Australië wel meer windfarms zoals ze hier worden genoemd, er worden vaak rondleidingen gegeven.
Na een tijdje hebben we de A1 achter ons gelaten en zij we richting het dorpje Crystel Brook gereden, hier zou een freecamping terrein zijn. Welnu, dit klopt. Maar een wel heel mooi terrein.
Het Bowman park is door een aantal mensen opgezet en heeft uiteraard 2 bbq's dames en heren toilet en een terrein met grote ouder eucalyptus bomen. Dit alles in een dalletje tussen heuvels. Vroeg de zon weg maar wel erg mooi, en stil.
Totdat er wat jeugd aankomt rijden met de auto en eerst stof doet opwaaien maar even later gewoon vast zit met de auto omdat hij een road closed afzetting wil omzeilen. Achterwiel los van de grond. Geen kik gehoord. Even later een ander met auto en touw om het los te trekken. En dat alles om 1 stuk stam wat als brandhout moet dienen.
Nu heerlijk in de camper en nagenieten van de dag.

1. Trudy:
    24 april 2016
    Hm, Il genie weer van jullie verhaal, dit leer onder het genot van een Starbuck's bakkie en intensief studeren en enthousiast zijn over de studies.