Kingston naar Glenelg

22 april 2016 - Glenelg, Australië

Vanochtend met enig lijkstijfheid wakker geworden. Eigen schuld dikke bult, dus bewegen is de enige optie. Laat dat er nu niet helemaal van komen want de gang naar het openbaar toilet is ook maar 50 meter vice versa. Maar toch het beweegt.
Na de ochtend ceremonie en tijdens het ontbijt hebben we ons verwonderd hoe vroeg sommigen al vertrek gereed waren maar vooral wat mensen allemaal op/uitzetten voor 1 nachtje op de camping. Complete voortenten etc.
Carla raakte nog aan de praat met een dame uit St. Maarten, was hier met haar vriend aan het rondreizen.
Nadat alles was opgeruimd en gereed gemaakt voor vertrek zij we vertrokken. Doel Glenelg een voorstadje buiten Adelaide.
Tijdens de reis via Murray Bridge gereden daar een bakje koffie genuttigd werd, uiteraard eigen brouwsel. Murray Bridge  was de eerste stad waar een brug (gebouwd als Bailybridge) over de Murray is gebouwd. (Deze rivier is de enig bevaarbare rivier van Australië) Hierdoor kwam er een toegangsopening naar de afzetmarkten van wol en graan. Maar ook vanuit Murray Brigde werd stroom opwaarts op de Murray die ongeveer 1684 km landinwaarts loopt en maar slechts 600 km in South Australia , handel gedreven.  Men verwachte dat deze rivier dezelfde uitwerking zou hebben als de Missisippi in Amerika. In de hoogtijdagen voeren er 250 zogenaamde raderboten op de rivier. Door de aanleg van een spoorbrug werden er zelfs vanuit Queensland, Noord-Oost Australië, schapen en runderen vervoerd naar Murray Bridge.
Na het bakje koffie doorgereden naar Hahndorf. Dit is een dorp ontstaan rond 1830-1839 waar veel Pruisische Duitser zich vestigden na hun vlucht uit Duitsland i.v.m. een oorlog. Je vind hier, dat is grappig, vakwerkhuizen met Engelse opschriften. Maar het is een leuk dorpje wat minder ruim is opgezet als vele andere dorpen die later zijn gesticht. Het is hier redelijk kruip door sluip door.
Daarna geluncht op een carpool net buiten het dorp. Hier een Proton auto gespot. Een Maleisische auto waarvan de eigenaar ook Lotus in Engeland een aantal jaren geleden heeft overgenomen.
Op naar Glenelg, voor de afslag ben ik, handige Harrie zoals ik ben, een afslag te vroeg ingereden. Kwam op een oprijlaantje (20 meter lang) van een landhuis terecht. Stond rap voor een dicht hek. Na enig draai en keer werk weer hup de onoverzichtelijke Freeway op. Zweten dus. Maar uiteindelijk de lange rechte weg richting Glenelg gereden. Gewoon 4,8 km recht toe recht aan. 2 rijstroken met bushaltes en ook nog een op de linker rijstrook aanwezige fietsstrook. Dat is grappig rijden als je vlak achter een bus rijdt, die stopt af en toe ook nog. Maar hier wordt er niet geclaxonneerd wanneer iemand een beetje rottig op de weg staat of per ongeluk onhandig wel oprijden. Nee hoor, gewoon even remmen, wachten en daarna weer doorrijden.
Uiteindelijk de camping bereikt, netjes aangemeld en naar ons tijdelijke plekkie gereden. Even in de zon bakken om aan de kleur te werken. Carla heeft nog een rondje gelopen en ik heb heerlijk uitgezocht hoe we morgen de dag stuk kunnen maken. Allerlei opties. Reden voor overleg dus.
Dat is gelukt, hoe dat uitpakt lezen jullie een volgende keer.
Rond de de klok van 5 begonnen met de voorbereidingen van het avondeten. Het werd wat frisser en het koken gebeurd meestal buiten de camper dus zoeken naar andere oplossingen. In Australië heeft men op elke camping een campkitchen. Een keuken met naar gelang alle keukenapparatuur die je je maar zou wensen. In deze keuken kan je niet zien dat er gisteren gekookt is, iedereen maakt, zoals het hoort, alles weer netjes schoon. We waren op tijd dus wij de campkitchen in. Eerst de afwas van de dag en aansluitend beginnen met koken. Aardappelen, groente en lam.
Naar gelang we binnen waren werd het drukker en drukker.
Australiërs zijn goede eters. Jeetje die kunnen verorberen niet normaal.
Je komt links en/of rechts aan de praat met iedereen. Iedereen schikt een beetje in en gaspitten worden door iedereen gebruikt. Heel gemakkelijk en geen gezeur. Heb je iets in de oven en iets van iemand anders moet 5 minuten in de oven? Kom maar er is nog wel een plaat over stop er maar bij in.
Aansluitend afgewassen en terug naar de camper.  Bakkie koffie en verder overleg.

1. 22 april 2016
    Wat weer een interessant verhaal zo leer je nog eens wat mooi hoor
    we hebben weer genoten, de foto's zijn ook mooi die jullie maakten Carla rij jij ook of laat je je rijden? Dan ben jij de fotograaf zeker.
    Morgen weer veel moois en blijf gezond slaap lekker!
    Pa en Ma bai bai.