Mount Gambier naar Kingston

21 april 2016 - Kingston SE, Australië

Vandaag een in eerste instantie heel rustige en ontspannen dag. Lekker ontbijtje genoten in de camper en spulletjes opgeruimd en de poepdoos geleegd. Wel handig zo'n ding. Scheelt s'nachts een veel geloop. Gisteren al weer wat water bijgevuld dus op naar een freecamping. Gisteravond nog even de planning, die we in Nederland hebben gemaakt, bekeken om te bekijken hoe de reis er verder uit kan komen te zien. We hebben nu 5 dagen in de plus die we alsnog kunnen inplannen. Gezien de temperaturen in het binnenland is het een optie de route tot Port Agusta nog wat op te knippen in dagen met bezichtigingen en korter routes. Dagen van 480 km en meer zijn toch wel erg lang.
Ook is een dag extra in Flinders Rangers bijgeboekt zodat we daar wat meer rond kunnen kijken.

Na het vertrek uit Mount Gambier zijn we richting Millicent vertrokken om uiteindelijk in Robe uit te komen waar we het stadje willen aanschouwen. Voordat we daar waren hebben we nog wat boodschappen gescoord, brood bij de bakery, en de overige bij Woolworths (een grote keten).
Nog even bij een oorlogsmonument gestopt, hier was men bezig met snoeien en opruimen voor as zaterdag. Wat opvalt is is dat er veel Australiërs zijn gesneuveld in de eerste wereldoorlog en relatief veel minder in de tweede. Over de afgelopen jaren zijn er weinig mensen gesneuveld in de oorlogen in onze tijd. Er wordt overigens wel veel aandacht aan besteed, zowel in dorpen en steden als door monumenten langs wegen.

Onderweg hebben we de eerste wilde emoe's gezien van Robe naar Kingston. Heel apart die beesten in het wild te zien
Nadat we in Robe een tijdje hebben genoten van het weer op het strand zijn we verder gereisd naar Kingston SE. Dit dorp heeft in haar haven een freecamping aangelegd. Toen we rond 14:00u aankwamen viel het mee maar nu rond de klok van 20:00u is het gewoon druk.
Maar ook hier alles goed gefaciliteerd, schoon en opgeruimd. Je ziet dat plaatselijke Lion clubs hier veel aandacht aan besteden.

Tijdens de route naar Kingston de gedachte opgepakt om mijn uitspraak om een halve marathon te gaan lopen in Australië gestalte te gaan geven.
Snel een route gezocht op google aarde en omgekleed. Een leuk stukje hobbelen, met als richttijd 2:00u. Op zich ging het goed, de planning was om op de helft te keren. Dat is gelukt. De heenweg ging netjes in het gewenste tempo. De terugweg echter leek het alsof het constant vals plat omhoog ging. De km tijden liepen wel iets op. Maar ook wel logisch natuurlijk. Uiteindelijk gelopen in 2:06 en nog een beetje 21,120 meter. Ja ja, iets teveel ik weet het maar voor de wissigheid zal ik maar zeggen. Tijdens de loop ben ik op voortreffelijke wijze verzorgd door mijn schatje. Nagenoeg elke 1-2 km stond zij met water en banaan om mij in mijn behoeften te voorzien. Anders was het een echt drama geworden. Op zich wel tevreden hoor, we lopen om de dag, reizen en zien veel dus al met al mag ik best tevreden zijn.

Omdat hier geen douche met warm water is heb ik mij heerlijk gewassen in de camper, gaat best maar niet al te veel ruimte. Voelde me hierna niet helemaal jofel maar toch.

Aansluitend het plan opgevat om fish en chips te gaan eten. Ja dan is het zoeken, een lokale dame aangehouden met de vraag waar kunnen we een decent mael krijgen. Er was keuze uit 2 hotels maar zij prefereerde één in het bijzonder. Dus wij daar naar toe.
We beginnen in de gaten te krijgen hoe het hier werkt, je kunt warm eten vanaf 18:00u in de avond. Je moet een menukaart pakken een tafel uitzoeken, eten bedenken wat je wilt hebben, naar de kassa dit doorgeven en weer gaan zitten en afwachten. Er was hier een  groentebuffet dus daar nog even wat gescoord. Uiteindelijke heeft mevrouw cake van fish gehad en ik beef schnitzel. Samen met de groente erg lekker. Ook nog een Pavlova dessert. Nu schijnt het dat de ballerina Anna Pavlova, een Russische dame geëerd wordt met dit dessert, opgeklopt eiwit in een oven met slagroom en aardbeien, mintblaadjes en afgemaakt met poedersuiker. Wel, het was heerlijk.
Overigens is deze dame geboren op 31-1-1881 in St. Petersburg en overleden in Den Haag op 22-1-1931.

Nu heerlijk uitbuiken en stijf worden van de renpartij en zo heerlijk naar het bedje toe.

1. Jennita:
    21 april 2016
    Netjes hoor Klaas die run!! Het was ook geen wedstrijd. Mooie tijd. Hoe heeft Carla dat gedaan? Meefietsen?
  2. Trudy:
    21 april 2016
    Dat was dus weer een dagje genieten.
  3. Anja:
    21 april 2016
    Goed hoor, hoe jullie de sportieve activiteiten blijven bijhouden tijdens deze enerverende bijzondere reis. Knap Klaas dat je je woorden om hebt gezet in daden, maar ja wat jij in je hoofd hebt, heb je niet in je ....:) Een mooie prestatie van jullie allebei.
  4. Freek en Alie:
    21 april 2016
    Nog steeds volop aan het genieten met z,n tweeën ! Geweldig! En je hebt woord gehouden om marathon te lopen. Goed hoor! Vinden het nog steeds leuk om jullie op deze manier te volgen. Gr.
  5. 21 april 2016
    Even weer een reactie van deze kant jullie hebben het nog steeds naar de zin merken wij. Dit zullen jullie denk ik niet snel weer vergeten,geniet met volle teugen wij genieten wel mee.Fijn om iedere dag te horen hoe het gaat.Hartelijk groeten van jullie ouders.H.V.
  6. Zusje:
    22 april 2016
    Bijzonder dat julli 'n marathon hebt gelopen/gefietst in Australië! Toppers!
  7. Harry en Janneke:
    22 april 2016
    Toppy hoor daar een halve marathon te lopen. En met oranje petje maakt het helemaal af.
  8. F en h:
    22 april 2016
    Als wij jullie waren zouden wij overwegen om daar te blijven!
    Ze maken ons hier blij met de weersvooruitzichten met hagel en sneeuwbuien.
    Dus geniet zo veel je kan !
    lieve groet uit eeserveen!